26 Mayıs 2018 Cumartesi

Medea - Euripides


OYUN İNCELEME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ (KLASİK)

OYUN : Euripides - MEDEA

*Epos : Sözün ortaya çıkışı
*Dramenon : Taklitli eylemin ortaya çıkışı

*Medea, Civilian Theatre

ZAMAN : Medea sürgüne gitmeden bir gün önce

UZAM : Korent
MEKAN : Iason’un evinin önü.
KİŞİLER : Oyun dram olduğu için kişiler karakterdir.

  • Sütnine
  • Lala (Medea'nın Oğullarının)
  • Medea
  • Koro (Korentli Kadınlar)
  • Kreon (Korent Kralı)
  • Iason (Medea'nın Kocası)
  • Aegeus (Atina Kralı)
  • Haberci
  • Medea'nın İki Oğlu

ÇATIŞMA
İnsanın İnsan İle Çatışması :.Medea – Iason, Medea – Kreon
İnsanın Kendisiyle Çatışması : Medea’nın çocuklarını öldürüp öldürmeme konusunda kararsızlığa düşmesi..

AKSİYON :
·         İç Aksiyon : Medea’nın Iason’dan almak istediği intikamı iç aksiyonu canlı tutar.
·         Dış Aksiyon : Medea’nın Iason’dan intikam almak için Iason’un yeni karısını ve kendi çocuklarını öldürmesi.

DRAMA :  Tragedya

DRAMATİK OLAY :  Medea kocasının asalet ve iktidar uğruna kralin kızı ile evlenip, Medea’nın evine yeni bir gelin getirmesini öğrenmesi ile başlar.

KONU : Kadın, kocasından intikam almak için çocuklarını öldürmeye karar vermeden önce, öldürme iradesi ile annelik içgüdüsü arasında dorukta bir çatışmaya girer. Sonunda, kendine olan saygısı üstün gelir; baştan beri planladığı gibi: Çocuklar ölmelidir!

ÖYKÜ :  Sevdiği adamın peşinden, yurdunu, ailesini terk edip başka bir ülkeye gelmiş olan bir kadının, yıllar sonra kocasının onu ülkeden kovup kralın kızıyla evlenmek istemesine direnmesinin mitoslara dayalı trajik öyküsüdür.

OLAY DİZİSİ :
1.      Lala Kreon’un Medea’yı ülkeden süreceği haberini vermiştir halkına.
2.      Medea Kreon’a ülkesinden gitmek istemediğini söyler fakat Kreon buna izin vermez. Ona bir gün içinde bu ülkeden gideceğini söyler.
3.      Iason gelir ve Medea’ya yardım teklifinde bulunur ama Medea kabul etmez.
4.      Medea yolda Aegeus’u görür ve ondan şehrine(Atina) kendisini almasını ister. Aegeus kabul eder.
5.      Medea intikam planını kurar. Önce Iason’u sütnine aracılığıyla evine çağırtıp, çocuklarıyla birlikte yeni geline zehirli hediyeleri göndertecektir.Sonra da oğullarını kendi elleriyle öldürecektir.
6.      Zehirden Kreon’un kızı ve Kreon ölür. Daha sonrasında Iason oğullarının öldüğünü de öğrenir.
7.      Medea oğullarının da cesedini alarak Atina’ya gider.

TEMA :  İntikam.

KAYNAKLAR
1.      Medea, Euripides, Metin Balay

MEDEA KARAKTER ÖZELLİKLERİ

·         Öfkeli
·         Akıllı
·         Güçlü
·         Etken
·         Dostlarına sadık
·         Gururlu
·         İncinmiş
·         Yetenekli



MEDEA

Haklısın ihtiyar. Tutacağım öğüdünü. Şimdi git içeri, hazırla onları, gör işlerini, her günkü gibi.
(Lala çıkar. Çocuklar Medea’ya gelirler.)
Ah, çocuklar, oğullarım! Hem bir şehriniz var, hem de bir eviniz;
Ayrıldığımızda da artık sonsuza kadar birliktesiniz,
Siz annesiz, bense perişan, çaresiz.
 Gitmem gerek sürgüne, başka topraklara…
Henüz varamadan tadınıza, göremeden büyüdüğünüzü, rahata erdiğinizi.
Hiçbir zaman göremeyeceğim gelinlerinizi,
Süsleyemeyeceğim gerdek döşeklerinizi,
Taşıyamayacağım meşalelerinizi.
Benim perişan çaresizliğim, kendi yüreğim, yumuşamayacak!
Bir hiç içinmiş meğer her şey,
Bütün bu yıllar boyunca sizi yetiştirmem, kol kanat germem,
Yorulup tükenmem ve çektiğim o korkunç acılar sizi doğururken.
Evet, doğru, bir zamanlar ne umutlar bağlamıştım size;
Bana bakacağınızı hayal etmiştim yaşlılık günlerimde,
Sizin kefenleyeceğinizi düşünmüştüm cesedimi cenazemde.
Nasıl da kıskanacaklardı, çocuklarım, insanlar beni!
O tatlı, o hüzünlü hayaller, eridi gitti şimdi.
Sizden ayrıldıktan sonra tepeden tırnağa acı ve keder olacak hayatım.
Bakamayacaksınız bir daha annenize, bu sevgili gözlerle.
Geçmiş olacaksınız yaşamın başka bir evresine.
Sevgili oğullarım benim, neden öyle bakıyorsunuz?
Gülümsüyorsunuz bana, son defa, niye?
(Ağlar. Çocuklar ondan biraz uzaklaşırlar, o da Koro’ya döner.)
Ne yapacağım ben şimdi?
Kadınlar, kalmadı cesaretim. Gencecik, ışıl ışıl yüzleri…
Hayır, yapamayacağım. Aklıma bile getirmeyeceğim bir daha.
Ne oluyor böyle bana? Güldürecek miyim kendimi düşmanlarıma?
Bırakacak mıyım bunu yanlarına? Çelik gibi olmalı sinirlerim.
Ne korkak biriyim, tatlı sözlerimle caydırdım kararımdan kendimi bile.
Çocuklar, içeri girin!
(Çocuklar içeri girer ama orada durup Medea’yı izlerler.)
Aranızda varsa kimse, kurban törenimde bulunmayı yasal bulmayan, icabına bakalım onun.

Titremeyecek elim.






 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder