OYUN İNCELEME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ (KLASİK)
PS : Sosias oyunun başında seyircilerle
konuşur bu nedenle açık biçimlidir diyebiliriz. Kleon bir demagogdur. Yani
seçmenlerin gururunu okşayan biridir. Oyundaki tiplerin isimleri de Kleon’u
seven ve sevmeyen olarak (söz komiği
bkz. Henri Bergson / Gülme [2]) verilmiştir. Aristophanes özel mülkiyete karşı olmakla
beraber köleliği de savunur. Onun savunduğu barış,kardeşlik,yurttaş konumundaki
yunanlılara aittir. Şımarmış köleler oyunlarında önemli bir yer tutar. [3]
ZAMAN
: Bir gün doğuşu ile gecesi arası. Ertesi gün doğumuna
varmadan gerçekleşir olaylar. Oyunun ilk kez M.Ö. 422’de Lenaia şenliklerinde
oynandığı sanılıyor.
UZAM
: Atina
MEKAN
: Bdelykleon ve babasının yaşadığı ev. / Evin Çatısı
KİŞİLER
: Oyun komedi olduğu için kişiler tiptir.
TİPLER
- · Philokleon'un İki Uşağı : Philokleo’un kapıdan ve bacadan kaçmasını (Durum komiği) engellemek için nöbet tutan iki kişi. İşten kaytarmaya çalışan, dayak yiyen ama yine de tembellikten vazgeçmeyen olarak çizilmiş klasik Aristophanes köleleridir.
- · PHİLOKLEON (Kleon Dostu) : Yargılamadan duramayan tipimiz. (Mekanik komiklik) Katı,öfkeli,yaşlı ve cahildir.
- · BDELYKLEON (Kleon Düşmanı) : Philokleon’un oğlu. Kıvırcık saçlı, pala bıyıklıdır. Oyunun olumlu tipidir, babasını bu hastalıktan kurtarmak ister. Aydın biri olarak çizilmiştir.
- · Eşek Arıları Kılığında İhtiyarlar Korosu : Elleri sopalı ve kıçları iğneli kişilerdir. Yargılamanın imgeleştirilmiş halindedirler.
- · Koro Başi : Bdelykleonu’u zorbalıkla suçlar ve yargılamak ister. Aynı zamanda Philokleon’u hapis olduğu evinden çıkarmak.
- · Koro Başının Oğlu : Yoksuldur, babasından şiddet görür. Koroya yol gösterir.
- Köpek Kılığında İki Adam : Yargılanmak için gelmiş kendilerini savunurlar.
- · Bir Misafir Bir Kadın Bir Erkek : Kadın genç,güzel bir çalgıcı diğeri eşyasını Philokleon’a kaptıran öfkeli kişidir.
- SOYUT ALEGORİK KİŞİLER :Lakes’in yargılandığı sahnede çeşitli mutfak eşyaları da sahnede konuşmadan oynarlar.
*Tiyatro Küp / Aristophanes-Eşek Arıları Oyunundan |
ÇATIŞMA
:
1. İnsanın Toplumla
Çatışması : Varolan yargı düzenini eleştirmektedir.
Toplumun bu yargı düzenine karşı tepkisizliğini. İktidar gücünün ele
geçirilmeye çalışılması.
2. İnsanın İnsanla
Çatışması : Bu yargı düzeninin bir parçası olan
insanları eleştirmektedir. Bu yüzden bu tiplerle çatışmalar yaşanır. Bdelykleon
ve Philokleon örnek veirlebilir.
AKSİYON
: Oyun boyunca Philokloeon’un yargılamaktan vazgeçip,
iyi bir insan olacak mı yani bu düzenden birisi durumunu farkına varıp kendini
ve toplumunu değiştirebilecek mi bunun yanıtını ararız. Bu da aksiyonu sağlar.
·
İç
Aksiyon : Philokleon’un dinlemeden yargılamak istemesi yani
sabırsızlığı.
·
Dış
Aksiyon : Mahkemeye(yargılamaya) gitmek için Philokleon’un
kapıdan bacadan sürekli kaçmaya çalışması.
DRAMA
: Komedi
DRAMATİK
OLAY : Uşakların evin kapısında nöbet tutup Philokleon’un
yargılamaya gitmesine izin vermemeleri sayılabilir. Ama asıl düğüm koronun
Philokleon’u almaya gelmeleriyle oluşur.
KONU
: Yargıçlık yapıp insanları cezalandırmak isteyen ama
kendisinin de sistem tarafından cezalandırıldığını ancak oğlu sayesinde
anlayabilen yaşlı ve cahil bir adamın hikayesi.
ÖYKÜ
:Oyunda
Lakes’in yargılanmasının parodisi yapılmaktadır. Ksantias
ve Sosias bekçilik yaparken birbirlerine rüyalarını anlatırlar. Bdelykleon ve babası aynı evde yaşamaktadırlar. Fakat
babasının her gördüğünü yargılamak gibi kötü bir huyu hatta hastalığı vardır.
Oğlu da onu eve kapatmıştır. Ama Bdelykleon kaçış yolları aramaktadır. Evin
önüne gelen koronun yanına çıkar Bdelykleon ve babası ve kendilerini savunmaya
başlarlar. Bdelykleon babasını evde yargıçlık yapmaya ikna eder. Evde
peynirleri yiyen bir köpeği yargılar ( Sicilya peyniri, Atina’nın Sicilya seferini, yargılanan köpek de bir
Atina komutanını imlemektedir.)
Philokleon (Karakter Komiği).
Oğlunun etkisiyle köpeğin beraatini verir ve bunu duyunca da bayılır.
Philokleon yemekte sarhoş olmuştur ve çalgıcı kızı kaçırır. Oğlu eve gelince de
kızı heykel görünümüne sokar fakat oğluna yediremez. Sarhoşluğundan ve çalgıcı
kıza vurgunluğundan öfkesinden ve hiddetinden eser kalmaz. Sonunda diğer
tiplerle dans eder.
OLAY DİZİSİ :
1.
Oyun köleler arasındaki diyolagla başlar
ve gün doğmadan mahkemeye yetişmeye çalışan babanın kaçma girişimiyle sürer. (Prolog)
2.
Sonrasında bir çocuk önderliğinde ve
kıçlarında iğnelerle, eşek arıları kılığında (Şekil Komiği ) koro sahneye girer. Konu özetlenir. (Parados)
3.
Köleler ve Bdeylkleon ile Koro ve
Philokleon arasında bir çatışma oluşur. Çatışma koronun yenilgisiyle
sonuçlanır. (Agon)
4.
Bdeylkleon babasına evde kurulacak bir
mahkemenin yargıçlığını teklif eder.
5.
Daha sınra yazar koro rolüyle
seyircilerle atışır. (Parabasis)
6.
Evde kurulan mahkemede Philokleon yargıçlık
yapmaya iki köpek kılığında gelen insnala başlar.
7.
Babası ve Bdeykleon birbirlerine
kibarlık dersleri verdikten sonra meclise giderler.(İambik Diyalog)
8.
Philokleon eve çalgıcı bir kız ve
peşinde bir sürü şikayetçisi ile gelir. Aynı zamanda oğluna, çalgıcı kızı
heykel(Şekil komiği) diye yedirmeye çalışır. (İambik Diyalog)
İRONİ
SANATININ KULLANILDIĞI YERLER
·
Babanın kahramanlık deyince aklına asma
sırıklarını çalması gelmesi
·
Bdelykleon’un soyluların bir ortamda
uzanması, içki içmesi vb. davranışların boşluğunu kuralmış gibi anlatması.
·
Davacılarla tartışmalar esnasında,
oğlunun anlattığı “zenginler arasında kavga oldu mu fıkra anlatarak vb. barışma
yöntemi”ne gönderme yapması
·
Philokleon : Ne mutlu bir babaymış bu
Yengecikos, bak ne yaman oyuncular çıkarıyor sahneye.
TEMA : Haksız
Adalet
PS:
Hak/ Hukuk ile adalet birbiriyle ilintili gibi gözükseler de farklı kavramlar
olduğunu düşünüyorum. Hukuka uygun her çözüm adaletli değildir. Bazen de adalet
yerini bulur ama hukuk dışıdır bu çözüm.
KAYNAKLAR
1. Aristophanes
/ Eşek Arıları
2. Henri
Bergson / Gülme , MEB Yayınları 1997
3. Berson’un
Penceresinden Aristophanes’e Bakış / Barış Yıldırım
4. Sevda
Şener / Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi
SÜNDÜZ ADİLAK / KASIM 2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder