OYUN
İNCELEME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ (KLASİK)
PS
: Aristophanes
metninde Spartalılar’a, Lisistrata adını duyunca Lisistratos dedirterek onları
ille de erkek olarak düşündüklerini ve erkek-egemen eğilimde olduklarını ima
etmektedir.
“Oğulları
doğuran biz ,büyüten biz,
Sonra
da onları cepheye gönderen biz.”
OYUN
: ARİSTOPHANES /
LYSİSTRATA
ZAMAN
: 412-414
Dekeleia – İon Savaşı başlarına denk geliyor. Oyunda da savaş dönemi.
UZAM
: ATİNA
MEKAN : Atina’da bir sokak, sonra Akropolis yakınında, daha
sonra Akropolis’in önünde. Metinde Akropolis’ten kale olarak söz edilmektedir.
KİŞİLER
:
·
LİSİTRATA (Sözcük anlamaı : ordu bozan)
·
KALONİKE
·
MÜRRHİNE
·
LAMPİTO
·
MECLİS ÜYESİ BEYEFENDİ
·
KİNESİAS
·
ELÇİ
·
Altı Kadın
·
Spartalılar
·
Atinalılar
·
Bir Hizmetkar
·
Atinalı Yaşlı Erkekler Korosu
·
Spartalılar Korosu
·
Atinalı Kadnılar Korosu
Konuşmayan Kişiler
·
Kadınlar,Esirler,Uzlaşma Tanrıçası
*Lysistrata, İstanbul Aydın Üniversitesi, Ayşenil Şamlıoğlu Rejisi.. |
ÇATIŞMA
İnsanın
İnsan İle Çatışması :.Mürrhine – Kinesias
İnsanın
Toplumla Çatışması : Lysistarata’nin kadınlara özgürlük
vermeyen toplumla çatışması
AKSİYON
: Toplumun güç dengesinde kadınların da rol alması.
·
İç
Aksiyon : Lysistrata’nın kadınların
da söz hakkı alması gerektiğini içten
içe savunur ve barışı sağlamanın yolunun buradan geçeceğine olan inancı iç
aksiyonu oluşturur.
·
Dış
Aksiyon : Barışı sağlamada ve kadınların da toplumda söz hakkı almasını
sağlamada önce kadınları bilinçlendirmek ve örgütlemek istemesi dış aksiyonu
oluşturur.
DRAMA
: Komedya
DRAMATİK
OLAY :
Toplumlar arası barışı
sağlamak için Lisistarata’nın yaptıkları dramatik olayı oluşturmaktadır.
KONU
: Atina kenti ile
komşu Sparta kenti arasında uzun yıllardır süren kardeş savaşına son vermek
için iki kentin kadınlarının anlaşarak erkeklere oynadıkları oyunu anlatan
fantastik bir komedya.
ÖYKÜ
: Atinalı erkeklerin
savaş ve savaşın getireceği para arzularından,çocuklarını devlete asker olarak
yetiştirmekten, savaşan erkekleriyle sevişememekten yakınan Lisistrata’nın
aklına, kadınların ülkeye barışı getirebilecekleri düşüncesi gelir. Bunu
uygulamak için de tüm kadınları toplar ve erkeklerinden uzak durarak savaştan
vazgeçmelerini sağlamayı önerir. Ara sıra zorlansalar da tüm kadınlar birleşir
ve ülkeye barışı getirirler.
OLAY
DİZİSİ :
·
Lysistrata’nın aklına ülkeye barışı getirme fikri düşmüştür
ve tüm kadınları başına toplar.
·
Kadınlara erkeklerinden uzak dururlarsa, erkeklerinin barışı
savunacaklarını söyler. Ve erkeklerini barışa zorlamak için yemin ettirir.
·
Bir yandan da yaşlı kadınlar altınların yığılı olduğu
Akropol’ü işgal eder. Parayı güvence altına almak ve erkekleri savaşa
kışkırtmamak için.
·
Erkekler Akropol’e varır ve kapıyı açmazlarsa kadınları ve
buraları ateşe vereceklerini söyler.
·
Erkeklerin ateşine karşılık kadınlar da kova kova su ile karşılık
verir onlara. Burada su ve ateş metaforu kullanılmıştır.
·
Meclis üyesi ve polisler çağrılır kadınların tutuklanması
için. Fakat Lisitrata’nın kadınları teslim olmaz.
·
Hazineyi kadınların koruyacağını ve maliye ile kadınların
ilgileneceğini söyler Lisistrata Meclis Üyesi’ne..
·
Akropol^deki paranın savaş için gerekli olduğunu söyleyen
meclis üyesine Lisitrata savaşın gereksiz olduğunu ve erkekleri kadınların
kurtaracağını söyler.
·
Lisistrata savaşı gönderecekleri elçiler yoluyla çözeceğini
söyler.
·
Kale’yi korurlarken bazı kadınların erkeklere kaçtığın görür
Lisitrata ve onları uyarır. Bu sırada bir erkek çocuğu ile Knesias içeri girer
ve Mürrhine’nin eve dönmesini ister. Mürrhine onun arzularını uyandırır fakat
istediğini vermez. Sadece kocasının barışı istediğini duyarsa geri döneceğini
söyler.
·
Sonunda erkekler asla kadınlara kötülük etmeyeceklerini
söyleyip barışı teklif ederler.
·
Ülkelerine gelen Spartalılarla Lisitrata konuşur ve önceden
size yardım etmiş olan Atina’yı şimdi nasıl yağmalamak istediklerini sorarak
barışı teklif eder.
TEMA
: Barış
KAYNAKLAR
1. Aristophanes,
Lysistrata, Çev. Yılmaz Onay, Mitos Boyut
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder