DEKOR ÖNERİLERİ:
Dekor olarak iki tane üçgen(üç boyutlu)
tahtadan dekor kullanılacaktır. İçleri boşluklu olacaktır ki kaçma kovalama
sahnelerinde oyuncunun içine saklanıp çıkabilsin. Aynı zamanda ev sahnesinde
vitrin vb. birçok mekana dönüştürmede bunlar birleştirilerek elde
edilecektir.Seyircinin algısını toplamak ve geçişleri anlatacak simgeler için
için de arkaya bir krem perde, (projeksiyon perdesi ) kullanılabilir.
Ø
Dekorda bulunabilirse boy boy rainbow oyuncak
yaylar gibi yaylar kullanılabilir. Akışkanlığı olduğu için çelişkileri, geçiş
süreçlerini yansıtabilir. Danslarda, dekor yapımında dönüştürülerek
kullanılabilir.
Ø
Üç boyutlu mekanlar yapılabilir. (üç boyutlu
tablolar gibi) Her sahne için ayrı bir tasarım yapılmalı. Kapanıp
kaldırılabilir olmalı.
Ø
Ne olursa yolculuk izleğini ortaya
çıkarabilecek, sahneyi dolduracak ve dönüşebilecek bir şey olmalı.
Ø
İki katlı, iki bölümlü inşaat iskelelerine batik
gibi boyanmış paçavralar, tenteler, halatlar sarkıtılabilir. Bunlar ön oyun
sonrası eve, köprüye dönüştürülebilir.
Ø
Stilizasyonu kullanılabilir. Oyunun temasına
uygun belirlenecek bir mekan içinde oynanabilir. Mekan dramaturjiye uygun
olacak ve kendini ne manada var edecek düşünülmeli. İnsan kalbi, rahim ya da
fare yuvası vb. Öyle bir mekan seçilebilir ki orada olanlar ve emek sarf
edenleri anıştırsın. Buna benzer soyut imajlar kullanılabilir.
Ø
Dev harfler, perdeler arasında olabilir. Harfler
ya da şekiller eve, köprüye dönüşebilir.
Ø
Cesaret Anadaki gibi at arabası içinde oynanması
düşünebilir. (Hikaye boyunca arabanın kapakları indirilerek, çekilerek
döndürülerek)
Ø
Oyun oynayacağız dan çıkılacağı için onların
sıklıkla kullandığı kolhozla ilgili bir şeyler de olabilir.
Ø
Prolog dışında ozanın bir hikaye anlatacağından,
yanlarında maskları vs olduğundan hareketle büyük hikayeyi ozan kukla oynatarak
da anlatabilirdi. Bu sebeple hem oyunculukta hem rejide, kostümlerde her şeyde
bu tür kuklamsı şeyler barındırılabilir.
REJİ ÖNERİLERİ:
Ø
Dilekçiler konuştukça küçülüp yer seviyesine
inebilirler. Kırbaçlanarak çıkartılabilirler.
Ø
Ya da dilekçiler sürünüp gelebilir, para paranın
dağıtılması ve çocuğun gelmesi ile zıplayan tiplere dönüşebilirler.
Ø
Hizmetçilerin koşuşturmasında kalabalık görüntü
yaratmak için ters ışık ile gölgeleri de eklenebilir. Bi yerden sonra da
gölgeler tek başına koşturabilir. Ya da sahnede gizlenmeden, oyuncular herhangi
bir araçla ayak sesleri yapabilir. Bir noktadan sonra melodik bir ritme dönüşen
ayak sesleri ile sahnede oynayanlar bir an rolden çıkıp, o ritimle dans edip,
duruma yabancılaşır ve sonra devam edebilirler.
Ø
Yaverin tekrarlatılması düşünülen “inşaat
dediğimiz böyle zamanlarda olur” repliğine her seferinde gestusu ortaya
çıkaracak sesler eşlik edebilir. Mesela savaş sesleri gelir üzerine bunu
söyler. Ardından yolsulluk ve sefaleti anıştıran sesler gelir onun üzerine
tekrar söyleyerek 3. vuruşu yapabilir.
Ø
Finalle ilgili Funny Games deki kumanda
sahnesine benzer bir geri sarma ile mevcut sonun tersi de gösterilebilir. Azdak
çocuğu Gruşa'ya verdiğinde oyun durur, ozan seyirciye dönüp fikirlerini
sorabilir, sonra sahne tekrar oynanır ve Azdak çocuğu valinin karısına
verebilir; valinin karısının çocuğa bakış açısı gösterilip (miras meselesi ve
başta çocuğun yakındığı kıyafetlerine tiksintisi, ona dokunamaması gibi)
Gruşa'ya verilmesinin doğru olduğu hissettirilebilir seyirciye.
Ø
Ön oyunda kolhozların görüşmesine katılan
temsilcilerden sahnede oynayanlar ve oyunu izleyenler olabilir. Bizde
düğünlerde zorla oynamaya kaldırılanlar gibi uzman da rabarbanın olduğu
dilekçeciler ya da hizmetçilerin sahnelerine zorla kaldırılıp söz söylemesi
beklenebilir. Özellikle devlet- halk- savaş ilişkisinin vurgulandığı sözler.
Ø
En son mahkeme sahnesinde kolhozların
tartışmasında başı çeken hararetli tipler yine zorla taraflara göre
konumlandırılıp “hah işte anladınız mı?” gibi alt çizmelerle oyunun aslında ön
oyun için olduğu hatırlatılabilir.
Ø
Oyuncuların sahnede role bürünmesi, giyinmesi
efektini yer yer kullanabiliriz.
Ø
Köprü sahnesinde oyunun diğer taraflarında
olmayan bir büyüklüğe ihtiyaç var ki sonraki küçüklüğün altı çizilebilsin.
Mitolojik bir görüntüden sefil bir hale nasıl
geçilebilir düşünelim.
Köprüde tehlike iyi verilmeli ki kahramanlık çıksın.
Gruşa asılı halatlara el ve ayaklarıyla tersten asılarak geçebilir.
Gruşa’nın üzerinden rüzgarla parçalar kopabilir ve kalan
Gruşa’ nın son halini temsil edebilir.
Sefil hali görmeden ara verilmemeli. Gruşa’ nın bayılmasıyla ara verilebilir.
Hatta yarıdan sonra tekrar olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder