YARIM-KÜRE SAHNE
Toplumunun ilgisini çekeceği düşünülen için
“Rasputin” isimli oyun büyük bir konu,heyecanlı, ilgi çekici bir öykü ile
keskin ve inandırıcı kişiler barındırıyordu. Ama yapılan büyük bir yanlış
vardı. Çıkış noktası 2ilginç kişiler2 olmuştu. Oysa ki çıkış noktasının tarihi
düzlem olması gerekiyordu. Yapılan bu hata da oyunu bir melodrama
dönüştürmüştü.
Tiyatro Ve Tarih
Tarihsel
tiyatro herhangi bir kahramanın kadreinin trajedisini değil bir çağın politik
olaylarını anlatmak için kullanılmalıdır. Geçmişini bilmeyen geleceğini
şekillendiremez ilkesine bağlı olarak tarihsel tiyatro yaşanılan olayları
yansıtmakla görevlidir.İşte bu bakış açısı geleneksel tiyatroya da yeni bir
soluk getirmiştir. Yazılan her oyun dönemini de anlatmaktadır çünkü. Tarihsel
bir tiyatoda amaç içsel devinim değil dönemin köklerinden en son etkilerine dek
olabildiğince gerçeğe yakın ve kapsamlı bir epik akış oluşturmaktır. Oyun
beşgesel kanıtlarla da desteklenmelidir. Bu dışsal olaylar projeksiyon ile
aktarılarark sahneye geçirilebilir.
İşte
Rasputin oyununda da yapılmak istenen bu tiyatronun salonundaki ya da
balkonundaki seyircinin efsanevi Rus Rahibi kadar kahraman olduğu Dünya
Tarihi’nden bir parça yaratmaktı. Yine bu oyun için birçok kaynak
kullanılmıştır. Bunlardan en önemlisi Paleologue’un Anıları isimli kitaptır. Bu
kitapta Palelog’un kendini yalnızca saray dedikodularını yinelemek ya da
yalnızca rusları ilgilendiren konuları çizmekle sınırlamayıp, bölgesel gibi
görünen her olayı uluslar arası politika ve askeri görünümün terimleriyle
açıklaması çalışması anlatılmıştır. Yine oyunda Avrupa’nın en güçlü
monarşilerini yönetenlerin gerçekte ülkelerini yöneten temsilcileri
kullanılmakta ve bilinli proletaryanın temsilcisi olarak da Linin
kullanılıyordu.
·
Film
:
Oyunda bir de film kullanılmıştır. Bunun amacı da seyircilere zararsız film
parçacıklarının nerelerde kullanılabileceğini göstermek olmıuştur.
·
Filmim
İşlevi : Eğitici film nesnel ve güncel olguları sunar,
seyirciye konuya ilişkin bilgi verir.
TEATRAL BİÇİM
Romanın sahneye uyarlama sorunu yürüyen
bant biçimi düşünülerek çözüldü. Sahne tekniğide oyunun konusundan hazır
durumda ortaya çıkmıştır. Bu tekniğin
toplumun bir aşamasını,toplumsal düzenin çözülüş ve çöküşünü simgelediği olgusu
rastalantısal olarak ortaya çıkmıştır. Sahne tekniği de oyunun metinsel
biçimini de önbelirlemiştir. Yürüyen
bantın teatral ilkesi kahramanı oyunlaştırmaktan vazgeçip, romanın art arda
gelen olaylarını sahnelemektir.
SAHNE
DÜZENİ VE FİLM
Şvayk’ta film ve kuklalarla sunulan çevrenin
rolü ise figürlerin temelde kendi adlarına konuştukları diğer oyunlara oranla
çok daha güçlü bir biçimde ön plana çıkmıştır. Bu kuklalar savaş öncesi
Avusturya’da politik ve toplumsal yaşamı dolduran kemikleşmiş tipleri temsil
ediyorlardı. Şvayk’ı sahnedeki tek
oyuncu olaral var etmek ve tüm çevreleyen dünyayı ise film ,kukla ve
hoperlörlerle mekanize etmek düşünülmüştür.
ŞVAYK
FİGÜRÜ VE PALLANBERG
Şvayk figürü varolan otoritelere
saldırarak ya da onları reddedecek sonuçlar elde etmiyor tam tersine bunu tüm
otoriteyi kabullenerek, mutlak bir bağlılıkla kabul ederek yapıyordu. Şvayk her
şeyi yadsıyan büyük bir kuşkucuydu. Onun derin,toplum dışı bir öğe olduğu
sunuldu ve yeni bir düzen isteyen devrimci değil komünist toplumda bile yıkıcı olacak
hiçbir toplumsal bağı olmayan bir tipti o. Ve bu rol için Almaya’da Max
Pallanberg olduğu uygun görülmüştür.
EKONOMİ KOMEDİSİ : KONJONKTÜR
Konjonktür, ekomik,toplumsal,siyasal
alanlarda istatistiklerden,olgulardan,nesnel durumlardan yararlanarak olayların
gelecekteki gelişmeleriyle ilgili kestirimlerdir. Oyunda yönetici, generali bir
burjuva karşıtı kimliği ile sömürür. Sonunda yöneticinin iflas ettiği bu olayın
komik rastlantıları oyunun belkemiğini oluşturmuştur.
·
Konu
:
Kömür endüstrisi,teknoloji ve politika, endüstriyel yaşamı konu almıştır bu
komedi.
·
Yazar
ve Yönetmen : Politik konuları işlemek ve iletmek
gereksinimi konuları metin ve yönetimde Erwin Piscator örnek alınarak
ilerlenmiştir.
·
İçerik
ve Sahne Biçimi : Komedinin kahramı petroldür.
Arnavutluğun seçilmesi uluslararası mücadeleyi anlatmak içindir.
Nesnelliğin Politik Sınırları
Sovyetler Birliği’nin uluslar arası
ticarette kapitalist bir politika yürütme nedeninin yalnızca uluslar arası işçi
hareketindeki önemini koruyabilmek olduğu gösterilmiştir.
STÜDYO YILI
Stüdyonun asıl işi metin derleme alanıdır.
Amaç yeni yetişen yöneticilerin ve yöentmenlerin teknik ve politik ilkeleri her
konuda deneysel olan ana tiyatrodan daha hızlı ilerletmesi bekleniyordu. Stüdyo
temelde kendi çalışmasıyla öğrenecek bir eğitim grubu olarak tasarlanmıştır.
Yeni bir oyunculuk biçimi geliştirmek ve yeni sahneleme yöntemleri geliştirmek
yine bir diğer amaçtı. Sezgisel ya da rastlantısal olarak doğacak yeni
düşünceleri ele alması ve onları bir okul biçemine dönüştürmesi planlanıyordu.
Biçem Sorunu
Stüdyonun görevini biçimsel bir estetik
bakış açısından görmemesi ve çalışmasındaki itici gücün politika istemi olması
gerektiği çok önceden kararlaştırılmıştı.
ÇÖKÜŞ
Çöküşün asıl sebebi kişisel hatalar ve dış
koşullar sebepliydi. Bütün hatalar tek ve aynı karardan kaynaklanmaktadır Bu da
Lessing Tiyatrosu’nun devralınmasıdır. Eğer konjonktür; Şvayk,İçeridekiler’in
Türküsü ,Hoppala araya girmeden sahnelenmiş olsaydı oyun altı hafta kadar daha
kalabilirdi. Ama stüdyoyu fazla ilgilendirmeyen gösteriler sırf işin içinde
kalabilmek için ortaya atıldı .
GEÇMİŞİN VE GELECEĞE YÖNELİK
BEKLENTİLERİN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
Her ne olursa olsun amaç burjuva tiyatrosunu
felsefe,dramatik kuram,teknik ve sahneleme açısından aşmaktır. Yeniden
yapılanmış bir tiyatro için savaşmak ve bunda toplumsal devrim çizgisini
izlemektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder