Rol oyunları ve alıştırmalarının temel koşullarını maddeler halinde yazınız.
Bunların içerisinden zaman-mekan ve oyuncuyu açımlayarak yazınız
Rol
oyunları ve alıştırmalarının üç temel koşulu bulunmaktadır. Yine bu koşullar
kendi içerisinde gruplandırılabilir.
1. Zaman:
Doğaçlamaya dayanan her rol oyunu belirlenmiş bir zamanda geçer ve zamanın
etkisi altındadır.
2. Mekan:
Rol oyunları mutlaka belir li bir mekânda oluşur, mekâna bağlıdır, mekanın
sunduğu olanaklarla ilişkilidir. Oyun grubunun rol oyunu için belirleyeceği
mekan oyunu doğrudan etkiler.
3. Oyuncu:
Her rol oyunu mutlaka oyuncular tarafından gerçekleştirilir. Bu-arada kast
edilen profesyonel oyuncu değil durumlar oyun grubudur. Üstüne konuşulmuş ancak
doğrudan prova edilmemiş rol oyunu
doğaçlamava dayalı bir formla oynanır. Oyun grubunun kalabalık sahnelerde
etkili oynayabilmeleri için önceden planlanan oynama biçimine, karar verilen aksiyon
çizgisine uymaları özellikle dikkat etmeleri gereken bir konudur. Bu üç temel
koşulu destekleyen diğer koşullar şöyle sıralanabilir.
4. Metin:
Seçilen tema üstünden ya da oyun yöneticisinin yönergesi doğrultusunda
oluşturulan dramatik yanı kuvvetli öykü ona uygun bir dil bulunarak oynanır.
Metin doğaçlama üstünden kendini ortaya koyacağından yazılı bir metin söz
konusu değildir. Rol oyunu bir yazarın bir cümlesinden ya da bir yazarın bir
öyküsünden yola çıkılarak da gerçekleştirilebilir. Böylesi bir durumda bile
yazılı bir metnin oynanmasından söz edilemez. Sonuç olarak ortaya çıkan metin
orada ve o anda doğaçlamaya dayalı olarak oluşturulmuştur.
5. Aksesuarlar:
Seçilen tema ya da öykünün oynanmasında çalışılan mekánda bulundurulan her
türden aksesuar kullanılabilir. Aksesuarlar oyuncunun belirlenen rolleri etkili
bir biçimde oynamalarına katkı sunar.
6. Durumlar:
Toplumsal yaşantının her durumlar oyun grubunun motivasyonunu hangi bir anını
dikkate alarak seçilecek durumlar oyun grubunun motivasyonunu doğrudan
etkileyecektir.. Dramatik yanlarının dikkate alınması oynama açısından kolaylık
sağlar.
7. Roller :
Rol oyunlarının gerçekleşmesi bir rol tasarımı üstünden olanaklıdır. Oyun grubunun
mekân, zaman ve öykü gibi temel meseleler üstüne çalışmaları zorunlu olarak bu
unsurların taşıyıcı araçları olan roller üstüne çalışmayı da dayatır. Roller
üstüne çalışma yaparken zaman, mekán ve öykü dikkatle analiz edilmelidir. Bu
unsurlar rollerin temel özelliklerini belirleyeceklerdir. Roller üstüne
çalışmak cümlesinden aynı zamanda oyunculuk üstüne de çalışmayı gerekli kılar.
O Rol oyunlarında doğru bir yaklaşım değildir. Önemli olan mekâna, zamana ve
öyküye bağlı olarak oynanacak rollerin doğru seçilmesi ve ona göre olanaklar
ölçüsünde oynanabilmesidir. Söz konusu olan teatral bir gösteri değildir ve bu
yüzden de oyunculuk bir kıstas olarak dikkate alınmaz.
8. Rol
oyunlarında bir başka ölçüt de rol dramaturgisinin asgari ölçülerde uygulanmasıdır. Belirli bir
zamanda ve mekånda bir rol kişisinin yaşayacağı olaylar bütünü kendi içinde bir
tutarlılığa sahip olmalıdır. Rol dramaturgisinin asgari ölçülerde kavranması ilerde
yapılacak planlı doğaçlamaların estetik/etkili olmasının ön koşullarından
birini oluşturur,
9. Planlı
rol oyunu : Planlı rol oyunu önceden belirlenmiş
bir sorunun farklı bakış açılarından teatral araçlar kullanılarak irdelenmesi
üstüne kuruludur. Okulda ya da iş yerinde var olan bir sorunu konuşarak da
çözebilirsiniz. Oynayarak sorunu tartışmaya açmak, empatinin gelişmesine, ön
yargıların parçalanmasına, etkileşimin söz üstünden değil eylem üstünden
gerçekleşmesine hizmet edecektir. Oynamak ve sorunu bu yolla irdelemek oynama
keyfinin etkisiyle ve birevlerin kendi tasarruflarını devre dışı bırakmasıyla
etkili olacaktır.
10. Tema
:
Tema toplumsal yaşantının her alanından seçilebilir. Sosyal geçeklikteki her an
her durum tematik olarak ele alınıp irdelenebilir. Rol oyunlarında tema oyun
yöneticisi tarafından belirleneceği gibi grup tarafından da belirlenebilir.
Belirlenen tema üstüne ön hazırlık yapılmış olması önemli bir unsurdur. Temanın
çalışmanın ilerleyen aşamalarında sapmalara uğramasının önüne geçmek öncelikle
oyun yöneticisinin sorumluluğundadır.
11. Form :
Oyun formu rol oyunlarında belirleyici bir unsurdur. Oyun yöneticisi çalışma
sürecinin her aşamasında oynama formları konusunda oyun grubunun olanaklarını
geliştirmeyi hedefler. Kendiliğinden gelişen oynama formlarını kabul eder,
değiştirmek ve dönüştürmek isteğini zamana yayarak oyun grubunun oynama
isteğini törpülemeden gerçekleştirir. Oyun formları absürt, masalsı, gerçekçi,
grotesk, trajik, komedi, gerçek üstü, anlatıya dayalı, ortaoyunu, gibi
olabilir. Söz konusu edilen bu formların her biri ayrı bir oynama biçimine
işaret eder. Oyun gurubu bu formları zaman içinde seçtiği tema, öykü, mekån,
zaman gibi koşulları dikkate alarak kullanmayı öğrenmelidir. Öğretmek ve oyun grubunu
geliştirmek oyun yöneticisinin asal sorumluluğudur. Rol oyunlarında didaktik
planlama ve pedagojik hedef seçimi önemli bir unsurdur. Bu durum oyun
yöneticisini oyun formları konusunda, üstüne çalışacağı tema ya da durum
konusunda yeterli biri- kim edinmeye iter. Oyunları ve alıştırmaları
varyasyonlu bir biçimde kullanmayı bilmesi ve oyun grubunu zorlamadan yönlendirebilmesi
önemlidir: Oyun grubuyla birlikte hareket etmeyi, grubu dinlemeyi biçimlerinin
bilmesi yapacağı çalışmayı etkili hale getirecektir.
Rol oyunlarında oyun grubu ve oyun
yöneticisi genel hatlarıyla aşağıda belirtilen hedeflere ulaşır:
Seçilen
temanın sınırlarını, ortaya atılan durumların nedenselliğini araştırır.
Bu hem kişisel ve hem de grubun eğilimine bağlı olarak belirlenir.
Kendi
yaşantısından yola çıkan birey oyun grubundaki diğer bireylerin yaşantısını
karşılaştırır, anlamaya çalışır, analiz eder ve tartışır.
Kendi deneyimlerini ve birikimlerini diğerlerine açık eder, benzer deneyimleri
başkalarının da yaşadığını görmek/hissetmek önemli bir kazanımdır. Toplumsal sorunlar konusunda gerekli
bilgilenme sağlanır: Araştırmanın önemini kavrayarak ön yargılarının
önüne geçer. Üstüne çalışılan temanın ya da sorunun araştırılması rol
oyunlarında önemli bir hedeftir.
Sözel
olarak kendini ifade etmenin olanaklarını keşfeder.
Seçilen her tema ya da durum konusunda grupla birlikte oynamaya yönelik yapılan
hazırlıklar sözel düzlemde tartışmayı zorunlu kılar. Bu durum bireyin kendi
düşüncesini, tasarruflarını etkili biçimde aktarmaya iterek sözel beceri
alanını genişletir. Rol oyunları aynı zamanda oynama biçimlerinin
geliştirilmesine de katkıda bulunur. Oyun yönetici grubun oynama yetisini
sürekli olarak geliştirir. Bu esas olarak tiyatro yapmanın ön hazırlığına kadar
uzanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder